Nebojte se komunikovat s policisty. V právu jste vy.

Manuál pro kontakt s policií ČR a obecní policií
Vzhledem k množícím se případům agresivních a nepřiměřených zákroků ze strany
strážníků obecních policií, dáváme k dispozici následující souhrn informací a postupů,
které by Vám měly pomoci bezproblémově kontakt s příslušníkem přežít.

  • Pokud Vás na ulici zastaví policista (příslušník Policie České republiky) nebo
    strážník obecní policie z důvodu nenasazené či „vadně“ nasazené roušky, v
    prvé řadě, a to zdůrazňujeme, zachovejte klid a zdržte se jakýchkoli náznaků
    agrese.
  • Noste s sebou tento manuál, abyste v případě obavy z nepřiměřeného
    zákroku byli schopni přesně a výstižně reagovat na nastalou situaci.
  • Příslušník Policie ČR může použít donucovacích prostředků pouze k ochraně
    své osoby, jiné osoby anebo k ochraně veřejného pořádku (viz § 53 zákona č.
    273/2008 Sb., o Policii České republiky).
  • Oprávnění strážníka obecní policie k použití donucovacích prostředků je ještě
    omezenější. Může je použít výhradně v zájmu ochrany bezpečnosti jiné osoby
    nebo své vlastní, majetku nebo k zabránění výtržnosti, rvačce nebo jinému
    jednání, jímž je vážně narušován veřejný pořádek (viz § 18 odst. 2 zákona č.
    553/1991 Sb., o obecní policii).
  • V případě náznaků agresivního jednání zejm. strážníků obecní (městské)
    policie citujte ustanovení § 18 odst. 2 zákona č. 553/1991 Sb., o obecní policii
    (viz výše) a zdůrazněte, že použití donucovacích prostředků bez zákonného
    zmocnění je trestným činem zneužití pravomoci úřední osoby dle § 329
    trestního zákoníku.
  • Příslušníci Policie ČR i strážníci obecní policie mají právo od Vás požadovat
    prokázání totožnosti v případě podezření ze spáchání přestupku.
  • Doporučujeme se na místě nesnažit vyvrátit tvrzení o spáchání přestupku a
    totožnost prokázat. Odmítnutí prokázání totožnosti na výzvu totiž mohou
    příslušníci / strážníci považovat za neuposlechnutí výzvy, což lze považovat za
    přestupek proti veřejnému pořádku a na základě toho následně použít
    donucovacích prostředků (bez ohledu na to, zda oprávněně).
  • Prokázání totožnosti není bezpodmínečně nutné předložením občanského
    průkazu, příslušníci státní policie mívají zpravidla mobilní aplikaci s přístupem
    do evidence obyvatel a jsou schopni Vaši totožnost ověřit na místě na
    základě Vámi sdělených údajů. Předložení průkazu totožnosti Vám nelze
    uložit, není-li důvodných pochyb o tom, že informace, které sdělujete, jsou
    pravdivé. Totožnost lze prokázat například i svědecky.
    S ohledem na to, že setkání s příslušníkem Policie ČR či strážníkem obecní policie
    dnes může být spojeno s poměrně velkým stresem na obou stranách, doporučujeme
    postupovat spíše zdrženlivě. Níže uvádíme základní rady, jak postupovat, pokud Vás
    zastaví příslušník Policie ČR nebo strážník obecní policie:
  1. Žádejte sdělení důvodu zastavení.
  2. Na výzvu sdělte své jméno, příjmení a datum narození. Tyto údaje nejlépe
    prokažte občanským průkazem nebo jiným dokladem. Nemáte-li žádný
    doklad a sdělené údaje nebudou strážníci obecní policie považovat za
    dostatečné a budou vyhrožovat předvedením, zavolejte na linku 158 a
    žádejte příjezd hlídky Policie ČR se zdůvodněním, že Vás mají v úmyslu strážníci
    nezákonně omezit na svobodě pouze za účelem zjištění totožnosti, ačkoli jste
    údaje o své osobě sdělili.
  3. Pokud budete viněni ze spáchání přestupku, sdělte, že se spácháním
    přestupku nesouhlasíte a chcete, aby věc byla dále řešena ve správním
    řízení. Nic víc neříkejte. Pokud přijmete tzv. příkaz na místě (dříve „blokové
    řízení“, tj. zaplatíte-li na místě pokutu nebo přijmete jinou formu trestu), ztratíte
    právo následně se proti rozhodnutí o přestupku bránit. Zejména strážníci
    budou zřejmě zdůrazňovat riziko mnohem vyšší sankce ve správním řízení, než
    v rámci „příkazu na místě“. Pokud se ale chcete bránit, nemůžete příkaz na
    místě přijmout. V takovém případě bude věc předána k projednání
    v přestupkovém řízení.
  4. Příslušník / strážník je povinen na místě sepsat oznámení o přestupku, které
    Vám je povinen následně předložit k vyjádření. Doporučujeme se do
    oznámení nevyjadřovat, místo pro vyjádření proškrtnout, popř. dopsat:
    „Nevypovídám“ a vyfotit.
  5. V případě, že budete cítit ze strany kontrolujících strážníků obecní policie
    nebo příslušníků PČR jakýkoli náznak agrese, pokuste se požádat jakéhokoli
    kolemjdoucího, aby byl úkonu přítomen a případně Vám dosvědčil jeho
    průběh. Doporučujeme celou situaci nahrávat, ovšem ideálně skrytě, neboť
    otevřenou informaci o nahrávání nebo okázalé pořizování nahrávky někdy
    policisté / strážníci ve stresové situaci nezvládnou a jednají vyhroceně.
    Každopádně svolení příslušníků PČR či strážníků MP není k nahrávání třeba,
    jak vyplývá z ustanovení § 88 občanského zákoníku.
  6. Podezření z přestupku by následně mělo být předáno k řešení do správního
    řízení. Zde doporučujeme vyhledat odbornou pomoc, nicméně i tak níže
    připojujeme stručnou právní analýzu.
    Související právní úprava viz Právní stanovisko – pravomoci vypracované Mgr.
    Vladimírem Mrkvičkou, advokátem, ze kterého vyplývá, že:
    PŘÍSLUŠNÍK POLICIE ČESKÉ REPUBLIKY A STRÁŽNÍK OBECNÍ POLICIE MÁ SVĚŘENU
    PRAVOMOC VÝHRADNĚ K VYŘEŠENÍ PŘESTUPKU NA MÍSTĚ BLOKOVOU POKUTOU
    (PŘÍKAZEM NA MÍSTĚ). POUZE OVŠEM, POKUD S PŘESTUPKEM VYJÁDŘÍTE SOUHLAS.
    Orgán Policie České republiky a ani strážník obecní policie nemají zákonnou
    pravomoc kontrolovat dodržování povinností vyplývajících ze zákona o ochraně
    veřejného zdraví a předpisů vydaných k jeho provedení, jelikož tyto subjekty nejsou
    dle zákona o ochraně veřejného zdraví orgánem ochrany veřejného zdraví
    nadaným jakoukoli kontrolní pravomocí. Jedinou pravomocí, kterou tak orgán
    Policie České republiky či strážník obecní policie na poli zákona o ochraně veřejného
    zdraví (typicky nenošení roušky či respirátoru) disponují, je opět toliko pravomoc
    udělená zákonem, tedy projednat věc příkazem na místě včetně uložení pokuty.
    Ve světle výše uvedeného pak lze rovněž přijmout závěr, že by PČR ani OP neměly
    mít pravomoc k vyzývání k nasazení roušky či respirátoru „jménem zákona“, a to
    právě z toho důvodu, že nemají zákonem o ochraně veřejného zdraví svěřenu
    kontrolní a tedy ani jakoukoli preventivní pravomoc. Je to tedy v daném případě
    podobné situaci, jakoby dotyčného k nasazení roušky či respirátoru vyzýval náhodný
    kolemjdoucí. K nasazení roušky či respirátoru „jménem zákona“ by tak měl být dle
    zákona o ochraně veřejného zdraví oprávněn typicky pouze příslušný pracovník
    krajské hygienické stanice, neboť krajská hygienická stanice je na rozdíl od PČR či OP
    orgánem ochrany veřejného zdraví nadaným kontrolní a dozorovou pravomocí.
    Dle § 91 zákona o odpovědnosti za přestupky pak obecně platí, že správní orgán
    může příkazem na místě uložit pouze pokutu, pokud nestačí domluva, a obviněný
    nebo osoba jednající za obviněného, který je právnickou nebo podnikající fyzickou
    osobou, souhlasí se zjištěným stavem věci, s právní kvalifikací skutku, s uložením
    pokuty a její výší a s vydáním příkazového bloku. Příkazem na místě lze uložit pokutu
    nejvýše 10 000 Kč. Mladistvému obviněnému lze příkazem na místě uložit pokutu
    nejvýše 2 500 Kč; to neplatí, je-li mladistvý podnikající fyzickou osobou.
    Dle našeho názoru není ani Policie ČR ani strážník obecní policie oprávněn v dané
    věci zjišťovat jakékoli další údaje, vést vyšetřování apod. Jakékoli takto získané
    důkazy by tak bylo možno považovat za důkazy získané nezákonně a v případném
    následném správním řízení by k nim nemělo být přihlédnuto.
    Za Zdravé fórum
    Mgr. Ondřej Svoboda
    Mgr. Vladimír Mrkvička
    Mgr. Lenka Trkalová